‘Black Mirror’: Hoe herken je ethische dilemma’s van je digitale innovaties?”

thema : Algorythms

Locatie: Future Lab
Datum & tijd:  donderdag 4 november woensdag 11.30 – 13.00 uur: Algorythms 12.45- 13.00 uur 
Spreker: Hilary Richters Deloitte, Director Digital Ethics

De ontwikkeling van nieuwe technologieën gaat steeds sneller. Er is steeds meer mogelijk door bijvoorbeeld algoritmen en kunstmatige intelligentie, die ons leven kunnen verrijken en vergemakkelijken. Een goed voorbeeld hiervan is te vinden in het simplificeren van ziekenhuisprocessen waardoor meer mensen tijdig kunnen worden geholpen. Deze ontwikkelingen gaan echter ook gepaard met een sterke maatschappelijke roep om ervoor te zorgen dat algoritmen op een eerlijke manier worden gebouwd en ingezet.

Steeds vaker zien we voorbeelden van algoritmen en andere machine learning oplossingen in het nieuws verschijnen, waarbij moet worden geconstateerd dat deze toepassingen de ongelijkheid in de samenleving extra kunnen benadrukken. Zo worden donkere vrouwen nog steeds slechter herkend door gezichtsherkenningssoftware, wat onevenredige nadelige effecten voor deze bevolkingsgroep zou kunnen hebben. Daarnaast hebben verschillende instanties bijvoorbeeld ondervonden dat algoritmen sociaaleconomische ongelijkheden kunnen vergroten.

Binnen het ontwikkelproces van elke nieuwe technologie zijn signalen te herkennen die kunnen aangeven wanneer dit soort ethische principes als gelijkwaardigheid en eerlijkheid in het geding komen. Aan de hand van een intrigerend en concreet voorbeeld, zal Hilary Richters (Lead Digital Ethics bij Deloitte) deze praktische kant omtrent ethische dilemma-herkenning binnen de innovatiecyclus toelichten.

Over Hilary

Hilary Richters is Director binnen Deloitte en leidt het Deloitte Digital Ethics-team. Door haar 15 jaar ervaring binnen grote datagestuurde projecten zag ze het toenemende belang van digitale technologieën om te ondersteunen bij het leveren van bedrijfsresultaten. Vanwege haar interesse om klanten te helpen en goed te doen voor de samenleving door middel van deze technologieën, heeft Hilary het Digital Ethics-team opgericht en het Digital Ethics-programma ontwikkeld, dat maatschappelijke waarden op een praktische manier verankert binnen organisaties. Op deze manier krijgen organisaties de tools om hun morele kompas te volgen bij de inzet van data en technologie. Verder is Hilary op de werkvloer en in het leven een ambassadeur van de kracht en waarde van Inclusie en Diversiteit.

Direct inschrijven