Artikel 23 augustus 2021

Hoe cio’s overal innovatiecultuur kunnen creëren

Deel 3/3

Waar bedrijven digitale transformatieprogramma's voorheen zagen als een meerjarige investering, vaak zonder vastgestelde einddatum, moeten deze programma’s tegenwoordig direct worden uitgevoerd. Neem de verschuiving naar werken op afstand. Vóór de pandemie zou dit een jaar hebben geduurd, vanwege alle nodige goedkeuringen, controles en certificeringen. Nu stonden zakelijk leiders van de ene op de andere dag voor deze transformatie.

(Dit artikel is het laatste deel in een serie van drie waarbij wordt gekeken naar de veranderende rol van cio’s.) 

In een post-pandemische wereld erkennen cio’s dat het voor de veerkracht van een bedrijf essentieel is om te verschuiven naar een klantgericht, data-driven, digital-first bedrijfsmodel dat snel waarde oplevert. De snelheid bij de implementatie van digitalisering, de bijbehorende kosten en de tijd die het kost voordat er rendement is op investeringen, zijn essentieel om af te stemmen met de snelheid van de klant en de ontwikkeling van de markt. Hoewel een langetermijnvisie essentieel is, moeten organisaties binnen enkele maanden – en dus geen jaren – de waarde van digitale transformatieprojecten gaan inzien.

Vanaf nu is er geen eindpunt meer in digitale transformatie. Dit heeft belangrijke implicaties voor de rol en uitdagingen waar cio’s mee worden geconfronteerd. Door te zorgen voor een betere afstemming tussen it- en bedrijfsgerichte teams en de visie van een hybride arbeidskracht te realiseren, kunnen ze overal een cultuur van innovatie creëren.

Lees het volledige artikel op computable.nl

Ook interessant